فروشگاه فایل ایران فایل

دانلود جدیدترین فایل ها کاربردی

فروشگاه فایل ایران فایل

دانلود جدیدترین فایل ها کاربردی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

تحقیق رابطه اخلاق و تربیت

شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۰۲ ب.ظ

رابطه اخلاق و تربیت فهرست مطالب
رابطه اخلاق و تربیت چگونه است؟. ۱
مفهوم تربیت. ۱
اخلاق. ۵
نتیجه. ۶
دین و تربیت. ۹
دین. ۱۰
تربیت. ۱۰
رابطه دین و تربیت. ۱۱
دین و نظام تربیتى. ۱۴
قاطعیت در تربیت. ۲۵
مقدمه. ۲۵
تعاریف تربیت:. ۲۶
تربیت دینى، تربیت لیبرال. ۲۷
تربیت لیبرال. ۲۷
الف) مبانى ارزشى لیبرالیسم. ۲۷
ب) مبانى ارزشى تعلیم و تربیت لیبرال. ۲۹
ج – مخالفان تعلیم و تربیت لیبرال. ۳۱
تربیت دینى. ۳۲
ب) اصول تربیت دینى. ۳۵
تربیت دینى، تربیت لیبرال، تقابل یا همسویى. ۳۸
ابعاد تربیت. ۴۰
تربیت دینى. ۴۱
رابطه تربیت دینى و اخلاقى. ۴۳
هدف تربیت دینى. ۴۴
اهمیت تربیت دینى. ۴۴
انواع تربیت دینى. ۴۵
جنبه‏هاى فردى و اجتماعى تربیت دینى. ۴۷
تربیت دینى; هدایت‏یا تلقین؟. ۴۸
شیوه تلقینى، شیوه مقایسه‏اى. ۴۸
تعریف و عناصر تلقین. ۴۹
ارزشیابى عنصر سوم. ۵۰
جایگاه آموزه‏هاى «رفتارگرایى‏» در فرایند تربیت. ۵۰
ریشه‏یابى شبهه تلقین در تربیت دینى. ۵۲
نقد و بررسى. ۵۳
تربیت در مکتب علوى. ۵۷
الف: عوامل و موانع تربیت. ۵۸
فلسفه تربیت در قرآن. ۶۲
تربیت پذیرى انسان. ۶۳
از نگاه استاد، قرآن، انسان را موجودى مى‏شناسد، مرکب از بدن و روح که هویت الهى دارد (و نفخت فیه من روحى) (حجر/ ۲۹) و این روح، زاییده عنصر مادى وجود او است، (ثم أنشأناه خلقاً آخر) ولى نباید در دامن مادر طبیعت محبوس بماند، بلکه باید راه تکامل را بپیماید و گرنه در (اسفل سافلین) که چهره آن جهانى‏اش جهنم است: (فامّه هاویه) (قارعه/ ۹) باقى مى‏ماند.. ۶۳
معنى شناسى تربیت. ۶۵
اهداف و مبانى تربیت. ۶۵
روش‏هاى تربیتى از دیدگاه محقق نراقى. ۶۷
رابطه اخلاق و تربیت چگونه است؟

پیش از ورود به بحث، لازم است مفهوم «اخلاق‏» و «تربیت‏» و نیز موضوع، روش و هدف «علوم تربیتى‏» و «علم اخلاق‏» را بررسى کنیم. از آنجا که این مفاهیم بر حسب بینشهاى مختلفى تعریف شده است و عدم تفکیک حدود و ثغور آنها، سؤالها و مشکلات متعددى را در فضاى علمى تعلیم و تربیت و اخلاق ایجاد کرده است، از سوى دیگر، برخى از مؤلفان در مقام تبیین رابطه اخلاق و تربیت، در پى خلط مفاهیم، به استنتاجهاى نادرستى رسیده‏اند، پس ایضاح و تبیین مفاهیم مى‏تواند برخى از این استنتاجهاى نادرست را نشان دهد و راه را بر خطاهاى احتمالى آتى ببندد. غالبا در این مقوله‏ها دو خطا رخ مى‏دهد; یکى از ناحیه عدم تفکیک و توضیح کامل واژه و مفاهیم، و دیگرى در تعیین جایگاه شایسته‏اى که از آن انتظار پاسخ داریم. در این مختصر مى‏کوشیم در هر دو قسمت توضیحاتى دهیم:
مفهوم تربیت
تربیت از ریشه ربو گرفته شده است، و از باب تفعیل است. در این ریشه، معناى زیادت و فزونى لحاظ شده است; بنابراین، واژه تربیت‏با توجه به ریشه آن، به معناى فراهم کردن زمینه فزونى پرورش است. معادل آن (Education) داراى دو ریشه است‏به این شرح: [Educare] که به معناى «تغذیه‏» یا خوراک دادن است و [Educere] که به معناى «بیرون کشیدن‏»، «رهنمون به‏» و «پروراندن‏» است. بدین ترتیب، ریشه دو واژه [Education] و «تربیت‏» معنایى کمابیش یکسان دارند.
از تاریخچه معانى این دو واژه و تطور مفهومى آنها که بگذریم، اکنون Education داراى چهار معناى عمده است. برخى از این معانى، در زبان فارسى کاربرد نداشته است، اما به تبع ترجمه کتابها، در زبان فارسى کاربردى پیدا کرده است و بار معناى تازه‏اى بر آن افزوده شده است.
این چهار معناى عمده عبارتند از:
۱ – تربیت‏به معنى مؤسسه و نهاد آموزشى;
۲ – تربیت‏به معناى محتوا و برنامه آموزشى;
۳ – تربیت‏به معناى عمل و جریانى که در حیات انسانى به چشم مى‏خورد;
۴- تربیت‏به معناى محصول و نتیجه تربیت.

تربیت‏به معناى سوم، فرایندى پیچیده دارد و داراى جنبه‏هاى گوناگونى است. در واقع، معانى دیگر به یکى از این جنبه‏هاى گوناگونى است. در واقع، معانى دیگر به یکى از این جنبه اشاره دارد. بدین سبب، این معناى تربیت‏بیشتر محل نقد و نظر بوده است. فلاسفه و متفکران زیادى در تاریخ اندیشه در این باره به طور صریح یا ضمنى اظهار نظر کرده‏اند; بویژه با ورود علوم تربیتى به دانشگاهها، اظهار نظرها درباره مفهوم تربیت رو به فزونى گذاشت. کتابهاى زیادى براى تدریس در دانشگاهها تدوین و تالیف گردید که عمدتا با بحث درباره «مفهوم تربیت‏» آغاز مى‏شود. شیوه معمول مؤلفان چنین است که تعریف صاحبنظران را درباره تربیت‏بیان کنند. آنگاه با نقد و بررسى آن، تعریفى که با بینشهاى از پیش ساخته و پرداخته مؤلف، هماهنگى دارد، مطرح و ابرام مى‏گردد. شیوه دیگرى که مؤلفان و عالمان، براى تفسیر تربیت در پیش گرفته‏اند این است که تربیت را مجموعه اعمالى در نظر مى‏گیرند این است که تربیت را مجموعه اعمالى در نظر مى‏گیرند و با نظر به عناصر موجود در آنها و انواع مناسبات و تعاملهاى بین عناصر، تلاش مى‏کنند آنها را تبیین کنند.
این رویکرد تا کنون موفق شده است که بعضى از مناسبات و روابط بین عناصر را – که گریزى از پذیرش آنها نیست – نشان دهد، و مهمترین مشخصه آن این است که محتواى هیچ مکتب خاصى را همراه ندارد.

 

 

شناسه ی محصول:30           قیمت:10000

Code Center